Kantoorinrichting inspiratie – van merk naar stijlvolle werkplek

Brand & Styles

Je loopt binnen bij een leverancier en BAM alles klopt. De ruimte ademt een stijl uit tot op de koffiekopjes. Dat is niet zomaar styling. Dat is een strategie met flair. In deze blog lees hoe je merkidentiteit de basis vormt van je werkplek en hoe je dat kan toepassen, want je werkplek staat voor wie je als organisatie bent en waar je voor staat.

Wat wil je uitstralen naar je medewerkers, klanten en leveranciers?

Betrouwbaar en rustig of juist speels en innovatief? Heb je een duurzaam merk, maar heb je in je interieur geen gebruik gemaakt van duurzame materialen dan is dat een gemiste kans. Hergebruikte meubelen, groene verticale muren en stoelen, die voorzien zijn van nieuwe bekleding geven een duidelijk beeld hoe duurzaam het bedrijf daadwerkelijk is. Maar heb je een innovatieve organisatie dan ga je juist voor strakke lijnen, heldere kleuren en slimme technologie verwerkt in de verlichting, videobelruimtes en multifunctionele zones. Echter, het zit hem niet alleen in het functionele. Het zit hem vooral in het emotionele welzijn. Hoe voelt iemand zich bij jou op kantoor, in de kantine of de productieruimte? En achter het woord ‘Prima’ schuilt vaak een heel ander verhaal. Hoe ver durf jij door te vragen?

Rust en balans gaan goed samen met kleur

Veel ondernemingen hebben nog witte kantoormuren en een grijze of blauwe vloerbedekking. Dus hoe ga je dan een ruimte aanpassen zonder dat het te druk of te kleurrijk aanvoelt. Nou, daar komt balans om de hoek kijken. Denk gewoon aan een beperkt kleurenpallet. Kleuren uit bijvoorbeeld dezelfde kleurfamilie stralen rust uit, maar zorgen voor warmte en balans. En kijk naar je huisstijlkleuren, pak er een uit en combineer die met basistinten. Dat heeft effect.

Een functionele uitdaging op je werkplek ligt vooral in een efficiënte looproute.

Wat is handig? Werkt het voor iedereen? En wie moet er onnodig om zijn bureau heen lopen? En laten we vooral de branding niet vergeten. Wie een overkill van zijn logo door de hele werkruimte heen hangt, laat geen ruimte meer over voor creativiteit. Het zit ‘m juist in kleine, betekenisvolle gebaren. Een inspirerende quote op de muur of een stoel met een van de huisstijlkleuren. Of denk aan een bepaalde vorm uit het logo die terugkomt in het tapijt of in de hanglampen. De subtiele elementen maken samen een krachtig verhaal. Kleur in de inrichting en merkidentiteit gaan echt wel goed samen, zolang je maar zorgt voor balans.

Laat ruimte over voor verrassing.

Als je organisatie creativiteit omarmt, waarom weerspiegel je dat dan niet in je werkplek? Een gave brainstormhoek, een moderne videobelruimte die van alle technische gemakken is voorzien. Stel je medewerkers centraal en vraag wat ze nodig hebben om productief te zijn. Ze brengen tenslotte een groot deel van hun week door bij hun Werkgever, laat het dan vooral een fijne plek zijn waar ze graag zijn. Een werkplek die goed is ingericht draagt bij aan het emotionele welzijn. Werkgeluk is de basis van creativiteit. Dan is het toch zonde als je dat negeert. Frisse ideeën ontstaan juist op plekken die daar ruimte voor bieden en zeg nou zelf, witte muren en een oude blauwe vloerbedekking vormen nou niet echt een bron van inspiratie.

De eerste stap naar een stijlvolle werkplek

Je merk is iets wat leeft in de sfeer die er is. Een doordachte kantoorinrichting is daarom geen luxe, maar een investering in cultuur, merkbeleving en werkgeluk. Heb jij een werkplek die aansluit bij jouw merk? Laat me dan weten hoe je bent begonnen. Ik ben benieuwd.

Onze blogs

Ben jij benieuwd naar een tijdloos interieur? Of wil je meer weten over hoe jij impact kan maken met je kantoor? Lees dan onze blogs!

Kantoorinrichting inspiratie – van merk naar stijlvolle werkplek

Kantoorinrichting inspiratie – vermijd deze drie valkuilen

Een fijne werkplek regel je zo: vertaal de kern van je merk in je interieur