De juiste functietitel kun je eigenlijk vergelijken met een bos rozen, want wanneer je een mooi boeket met prachtige rozen krijgt, perfect in vorm, rechtstreeks uit de kas, een subtiele geurt vult je neus, maar in plaats van met aandacht een passende vaas te pakken, prop je de rozen in een potje. Je laat het voedingszakje zitten en loopt weg. Je begrijpt wat er gebeurt, zelfs de mooiste rozen komen dan niet tot hun recht. Ze blijven niet lang mooi, want ze krijgen geen ruimte om te groeien en missen de nodige voedingsstoffen. Ze verliezen hun kracht, hun potentie en uiteindelijk verdwijnt ook hun aantrekkingskracht. Het had zo anders kunnen zijn, maar tja, zo werkt het dus ook met functietitels.
De functietitel is de eerste ontmoeten met een vacature. Het is als de vaas waarin je de aandacht van je lezer plaatst. Is die te klein, onbeduidend of zonder inhoud. Dan verliest de titel gelijk zijn kracht. Zelfs als de functie inhoudelijk geweldig is, scrolt je kandidaat toch door. En dat is zonde.
In deze blog neem ik je mee in de gedachten achter functietitels. Waarom ze zo belangrijk zijn en hoe het brein reageert op bepaalde woorden. Je wilt tenslotte opgemerkt worden en niet worden overgeslagen.
Laat je functietitel in de eerste seconde opvallen.
In een wereld waarin velen eindeloos hun tijd verdoen met scrollen, moet een vacature wel opvallen in de eerste seconde anders is de werkzoekenden al weer door naar de volgende. Dus als jouw vacaturetekst vluchtig, visueel en impulsief wordt bekeken, wat maakt dan denk je gelijk indruk? Juist ja, de functietitel.
Het gaat in die eerste seconde niet om het salaris, niet het team, niet de missie en de visie van het bedrijf, maar om de functietitel. Voelen ze zich aangesproken of niet? Je wilt tenslotte dat die ene persoon denkt: dit is misschien wel iets voor mij.
Wat functietitels met ons brein doen.
Een functietitel is geen generiek iets. Het is ook geen technisch label. Nee, het is een psychologisch signaal. Het zorgt voor een trigger, een klein stukje van de hersenen van de lezer werkt razendsnel om het te verwerken, leest diegene verder of niet? Hoe die beslissing gebeurt, weet ik niet, maar het is een feit dat emotie, associatie en intuïtie samenwerken om die trigger te veroorzaken.
Dus wat voor verschil ervaar jij als je de volgende functietitels leest:
- Office Manager
- Spin in het web met liefde voor structuur
- Team assistant Operations & Culture.
Waar de ene functioneel voelt, wekt de ander juist nieuwsgierigheid op en de derde geeft een deel van organisatiecultuur aan. Dus titels zenden signalen over de toon, sfeer, status, tempo, creativiteit en bedrijfscultuur.
Wees duidelijk met een beetje creativiteit, want te veel is ook niet goed. Dan word de functietitel niet meer herkent, omdat het te vaag is. Hoewel het brein houdt van herkenning, willen we wel duidelijkheid en ook een vleugje karakter vinden.
Hoe breng je karakter in een functietitel?
Benoemd de functie en geef er kleur aan door met maximaal 6 woorden te verwoorden wat die functie dan precies inhoudt. Zoiets als:
- Projectmanager events – jij brengt het plan tot leven
- HR adviseur – empathisch én analytisch
De functie gaat gelijk leven door toevoeging van een paar woorden. Het wekt nieuwsgierigheid en laat dat nou net de bedoeling zijn.
Functietitels hebben een bepaalde status.
Zelfs als je inhoud van de functie hetzelfde is, maakt de functie, het leidinggevende niveau en de verantwoordelijkheid uit hoe een woord overkomt want het woord “manager” klinkt toch echt anders dan “coördinator”. En een “adviseur” voelt anders dan een “medewerker” dus de woorden hebben invloed op het gevoel wat we bij een functietitel krijgen. Wat wil jij dat je nieuwe collega ervaart?
Stel: je zoekt iemand die verantwoordelijk is voor en marketingstrategie en de uitvoer. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de volgende functietitels:
Wil je een junior medewerker, die voornamelijk uitvoerend werk doet dan noem je die ‘Contentmedewerker’, maar ben je op zoek naar een vakinhoudelijk iemand met ruime ervaring, dan kan dezelfde functie worden omschreven als ‘Contentspecialist’. Wanneer je echter iemand wil die meer strategisch meedenkt dan is de functietitel van ‘Content Marketeer’ weer meer passend. En een marketing eindverantwoordelijke kun je ook ‘Content leader’ noemen.
Bij deze vier functietitels voel je het verschil en je snapt dit beïnvloed dus ook het selectiegedrag van de lezer.
Wanneer heeft een functietitel een positief effect?
Het duurt een microseconde om een functietitel lezen, als die klopt ontstaat er een positieve verwachting en weet je die in de eerste alinea te wekken dan trek je de lezer het verhaal in.
Als je we iets positiefs opmerken, zijn we geneigd andere dingen ook positief te beoordelen, maak daar gebruik van bij de functietitels bovenaan je vacatures. Denk even terug aan die mooie rozen in een potje. Wanneer je de rozen niet de ruimte geeft om te bloeien in een vaas die hun elegantie versterkt dan bloeien ze ook niet lang. Verzorg je ze goed dan kan zelfs iemand even blijven stilstaan om ervan te genieten. Hetzelfde geldt voor een pakkende functietitel.
Wees je bewust van de subtiele verschillen hoe mannen en vrouwen woorden lezen. Wanneer je weet dat bepaalde woorden meer mannen dan vrouwen aantrekken, zoals ‘analytisch’ en ‘competitief’ dan kun je dat gebruiken om juist de aandacht van mannen te trekken. Wie echter liever een vrouw in een bepaalde functie ziet, kan woorden gebruiken, zoals ‘samenwerkend’, ‘zorgzaam’ en ‘ondersteunend’. Een functietitel en de woorden in de tekst kunnen dus onbedoeld of expres een bepaalde lezer laten afhaken. Wat ook belangrijk is om op te letten is het gebruik van genderneutrale functienamen, ook al gaat je voorkeur uit naar een specifiek gender.
Welke functietitel spreek jou meer aan:
1. Data-analist
2. Data-analist, die graag samenwerkt en inzichten tot leven brengt’?
Kleine woordnuance met een grote impact. Welke tekst zou jij lezen als data analyse helemaal jouw ding is? Kijk ook zo naar je eigen vacatureteksten. Herschrijf ze met de juiste kandidaat in gedachten en breng woordnuance aan.
Hoe valt je vacature online op?
Heb je ooit overwogen om met meerdere varianten je vacature onder de aandacht te brengen? Mensen scrollen anders per platform. Voor een vacaturesite let je op de zoekmachinevriendelijkheid, maar op Facebook en LinkedIn mag je creativiteit toepassen om op te vallen. En ja, op je eigen website zou ik zeggen: voeg kleur en karakter toe. Let bij alle varianten echter op je doelgroep. Het moet ze raken. Denk maar even aan die rozen. Wanneer je op de markt langs een bloemenkraam loopt, in een bloemenwinkel staat of rechtstreeks bij de kweker langs kunt gaan: het is dezelfde roos echter telkens anders gepresenteerd. Dus wanneer zou jij verleid worden om die te kopen? Presentatie is alles. Hoe prikkel jij jouw toekomstige collega het beste?
Functietitel checklist: 7 tips.
Voordat je de vacaturetitel kiest, stel jezelf en je collega’s de volgende vragen:
- Is de titel helder en onderscheidend?
- Sluit de titel aan bij wie wij zoeken als collega?
- Wekt de titel nieuwsgierigheid of emotie op?
- Is de titel niet te verwarrend?
- Is de titel genderneutraal?
- Past de titel bij het platform of kanaal waarop ik publiceer?
- Zegt de titel iets over onze cultuur of organisatie?
Elke ‘nee’ is een uitnodiging om de functietitel aan te passen op je boodschap, je doelgroep en dus je lezer. Functietitels zijn daarom geen standaard woorden. Het zijn kansrijke contactmomenten tussen jou en je potentiele sollicitant, die collega, die zo nodig is. Je kunt ze verrassen, verleiden, verbinden, als je maar met zorg en aandacht de vacaturetekst schrijft.
Voeg nuance en karakter toe zodat je vacature opvalt en niet opgaat in de massa.
Zie de functietitel dus als een zorgvuldig uitgekozen vaas. Rozen verdienen het om te bloeien, jouw vacature ook en zeker het talent, die je ermee prikkelt. Voeg nuance en karakter toe. Val op terwijl de rest opgaat in de massa.
Vond je deze blog interessant? Fijn, dan nodig ik je uit om mijn andere blogs te lezen over wervend vacatureteksten schrijven. Elke keer vanuit een andere invalshoek met als doel meer werkgeluk te creëren. Voor jezelf, jouw team en die ene juiste nieuwe collega.
Wil je een keer sparren over employer branding?
Of het nou gaat om de werkomgeving of behouden en werven van personeel dan hoor ik graag van je.