Zie jij je werkplek als meer dan een verzameling bureaus, stoelen en computers? Het draagt namelijk bij aan je merk, je cultuur en je ambities. Wie innovatief wil zijn, kan niet langer in een kantoorruimte werken die de jaren 90 uitstraalt. Dan gelooft de klant echt niet dat je staat voor innovatie. Ik nodig je uit om mijn blog verder te lezen zodat je meer weet over de drie valkuilen van een kantoorinrichting en hoe je deze kunt vermijden.
Valkuil 1: Denken dat praktische inrichting voldoende is.
Ja, de basiszaken moeten kloppen. Een ergonomisch bureau, een fijne stoel met verstelopties, want niemand is hetzelfde en uiteraard een snelle computer, maar daarmee ben je er niet. Te veel werkplekken zijn functioneel ingericht zonder rekening te houden met de energie van de mensen die er werken.
Een werkpek die alleen functioneel is, inspireert echt niet en zet niet aan tot meer productiviteit. Pas als je inrichting een gevoel oproept dat je merkidentiteit klopt en er aandacht is voor de medewerkers, dan pas ontstaat er iets bijzonders. Ik ben fan van natuurlijke elementen, want die geven rust en kleuraccenten kunnen je merk ondersteunen.
Valkuil 2: Overdaad aan branding
Een andere valkuil is dat het merk te letterlijk wordt vertaald. Overal zie je het logo, felle kleuren op muren en quotes in elke hoek. Het is te veel en voelt al snel geforceerd. Subtiel gebruik van je merk is vele malen krachtiger. Via vorm, materiaal en sfeer. Een zachte tint uit je huisstijl op de muur, een kunstwerk dat je visie vertaalt, een sportfoto die je inspireert of meubels die staan voor innovatie en duurzaamheid. Laat je werkruimte je merkidentiteit ademen zonder schreeuwerig over te komen.
Valkuil 3: Vergeten wat je team echt nodig heeft.
Vraag aan je team via een enquête of vragenronde wat ze nodig hebben om geïnspireerd te raken. Is dat stilte, beweging, een teamactiviteit, buiten zijn of iets anders? Is het daglicht goed? Is er genoeg groen op kantoor? Klopt de akoestiek? Krijgt er niemand hoofdpijn van het kantoorlicht? Is de temperatuur wel goed? Heb je inzicht in de CO2 waarde op kantoor? Meten = weten en kleine veranderingen maken vaak een groot verschil. Ga voor die glimlach, de gratis bron van energie voor iedereen.
Weet jij hoe je medewerkers zich willen voelen op hun werkplek?
Zodra je op die vraag antwoord hebt, dan kun je daar mee aan de slag. Van kleur tot indeling. Van relaxplekken tot brainstormruimten. Alles kan bijdragen aan een werkplek die voelt als een tweede thuis. Luister zonder oordeel en vertaal de behoeften daar waar mogelijk is.
Durf jij je kantoorinterieur aan te passen.
Balans is de basis van een krachtig ontwerp. Een ruimte waarin merkbeleving en gevoel samenkomen is echt zoveel waard. Het draagt bij aan werkgeluk, zorgt voor meer creativiteit en een betere samenwerking. Wie wil dat nou niet?
Durf jij vandaag opnieuw naar je werkplek je kijken?