Van woord naar inspirerende werkplek

Brand & Styles

Past jouw kantoorruimte nog bij jou? Bij je merk? Bij je team? Je bent ondernemer en je weet vast wel hoe je moet pitchen en een deal moet sluiten. En als je goed voor elkaar hebt draait je team als een goed geoliede machine, ook als je met vakantie bent. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe jouw kantoor de indruk kan achterlaten van “Hier wil ik zijn?” Voor zowel klant, leverancier als die gewenste sollicitant. Een ruimte zegt iets zonder woorden, maar maakt wel indruk. Zonde toch als je dat niet optimaal inzet voor je bedrijfsvoering. Dus “Wat zegt jouw kantoor?”

De kracht van drie woorden

Denk even niet aan je KPI’s, je kwartaalcijfers of je volle inbox. Neem even een helicopter view. Denk aan je merk. Aan waarom je ooit bent begonnen en voor wie? Wat drijft jou? Waar sta je voor? Schrijf vervolgens zonder nadenken drie woorden op die jouw bedrijf typeren. Niet te lang over nadenken. Gewoon in een keer Bam! Welke drie woorden komen in je op?

Misschien zijn het wel woorden als:

  • Stoer. Betrouwbaar. Doelgericht.
  • Eigenwijs. Creatief. Direct.
  • Innovatief. Mensgericht. Veelzijdig.

Je weet zelf wel welke woorden het beste bij jou en je onderneming passen. En niet overschrijven wat hierboven staat. Heb je jouw eigen woorden opgeschreven? Perfect. Dan is het nu het moment om op ontdekkingstocht te gaan.

Laat je kantoorinrichting het werk doen.

Je hoeft je merk niet groots aan de muur te hangen of je logo op elke deur te plakken om een goede indruk te maken. Bezoekers weten bij de voordeur al bij wie ze naar binnen stappen. Dus een logo bij de entree is voldoende. Maar je kunt jouw werkomgeving wel jouw merk laten fluisteren. En doe je dat goed, dan gebeurt er iets fantastisch en volgen de complimentjes vanzelf wel.

Ik stel even voor dat jouw woorden zijn:

Eerlijk. Nuchter. To the point.

Dan wil je geen zachte kleuren. Dan ga je voor stoere warme tinten, natuurlijke kleuren en stoere materialen. Duidelijkheid zonder poespas, maar wel met genoeg plantenz om de harde elementen te verzachten.

Of misschien zijn jouw woorden wel:

Fris. Energiek en Ambitieus.

Dan kan je kantoor een verlengstuk worden van je verhaal. Deze woorden staan voor opvallen en dan denk ik bijvoorbeeld aan bijzondere lampen, slimme akoestische oplossingen en een energiek kleurenpallet. En daar hoort dan ook gave kunst bij en een spel-ontspanningsplek.

Planten mogen niet ontbreken, want groen werkt voor je.

Groen werkt voor je. Dat is allang bewezen. Ze geven rust, verhogen de concentratie en maken je kantoor sfeervoller. De kracht zit ‘m in de combinatie van echt en kunstplanten. Een frisse groene look maakt echt het verschil tussen standaard en fijn. Je ziet het verschil nauwelijks als je de juiste planten combinatie gebruikt. Wees je ervan bewust dat planten deel uitmaken van sfeer.

Vergeet de verlichting niet.

Het zijn niet alleen de planten die het verschil maken, want de verlichting heeft ook invloed op de sfeer. Net zoals de akoestiek rust creëert en kleurkeuzes gedrag beïnvloeden. Maar ook materialen zijn bepalend voor jouw merkwaarden en wat je uitstraalt.

Ondernemen is keuzes maken en dat kan zeker in stijl.

Veel ondernemers stellen hun kantoorinrichting uit. Ze zijn druk en zetten maar gewoon even wat neer om mee te werken. Vervolgens is dat tijdelijke meubilair er 15 jaar later nog. In plaats van een team van 2 lopen er veel meer medewerkers en kan een klant zomaar denken. Leuk gesprek, maar hij zegt wel dat íe innovatief bent, maar dat zie ik niet terug in het bedrijf. En een order blijft uit zonder dat je de daadwerkelijke reden weet.

Kleine aanpassingen – groot verschil

Je hoeft echt geen mega uitgave te doen om je kantoor een merkwaardige upgrade te geven. Met kleine aanpassingen kom je al een heel eind om sfeer en meer identiteit toe te voegen. Kleur op de muur, een stijlvolle stoelen een eyecatcher bij binnenkomst, om maar iets te noemen. Jij bepaalt hoe groot de metamorfose zal zijn, want het budget.

Denk aan:

  • Een nieuwe kleur op de muur,
  • Een stoere roomdivider van staal en groen,
  • Comfortabele, stijlvolle stoelen,
  • Een eyecatcher bij binnenkomst,
  • Of gewoon: een indeling die klopt met hoe je werkt.

Op vakantie kun je jouw hoofd leegmaken en met een helicopter view naar je bedrijf kijken. Zeker als je op je vakantiebestemming bij een top restaurant hebt gegeten en denkt: “Dit is een gave ambiance. Die uitstraling wil ik ook op kantoor.” Houd dat gevoel dan vast en stuur me een berichtje. Samen maken we er iets moois van. Jouw gevoel in combinatie met mijn creatieve input. Dan voelt iedereen na de restyling dat de werkomgeving anders is, dat er meer groen, licht enruimte is. Dat het anders voelt….beter. Dat is geen toeval. Dat is styling met een doel.

Maar ga eerst lekker vakantie vieren, hoofd leeg, maak ruimte voor nieuwe ideeën geniet van datgene waar het daadwerkelijk omgaat, heb je naasten lief en geniet van welverdiende me-time. Dan ga je straks weer met frisse energie weer aan de slag. Maar weet: Je werkplek is meer dan een bureau. Het is een podium voor je merk, een ervaring voor je klanten en een tweede thuis voor je medewerkers.

Ik kom graag langs om te sparren. Zet jij de thee alvast klaar?

Onze blogs

Ben jij benieuwd naar een tijdloos interieur? Of wil je meer weten over hoe jij impact kan maken met je kantoor? Lees dan onze blogs!

Van woord naar inspirerende werkplek

De slimme ondernemer kiest voor de combinatie van echte en kunstplanten

Hoe schrijf ik een goede vacaturetekst?

Brand & Style by Jesca
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.