In een maatschappij waar alles draait om snelheid, innovatie en duurzaamheid wordt een belangrijk element vaak onderschat als het gaat om medewerkersbinding. Vaak wordt wel de investering gedaan in machines en software tools, maar niet in de werkomgeving waar de prestaties moeten worden neergezet. En dat vind ik als Interieurstrateeg maar raar, want de werkomgeving is mede bepalend hoe iemand zijn werk ervaart. Een compleet witte ruimte geeft echt andere energie af dan een ruimte waarin kleur is verwerkt. Een interieurstylist, of in mijn geval een Interieurstrateeg, kan hierbij helpen.
Ik kijk verder dan styling en daarom biedt deze blog geen standaard top 5 ‘hoe je het gezellig maakt op kantoor’-lijst, maar geef ik je graag een nieuw perspectief over hoe je kantoorinterieur strategisch kan bijdragen aan je merk, je team en je groei. De inrichting van je kantoor kan de krachtigste non-verbale communicatie zijn die je bezit en als je daar nu geen gebruik van maakt, is dat een gemiste kans.
De functie van Interieurstylist gaat veel verder dan esthetiek
Er zijn genoeg interieurstylisten die gebruik maken van kleurstalen, speciale plantenpotten en sfeerverlichting, maar ik kijk vooral naar de functie van de dienst, producten die worden aangeboden, naar de ideale klant, de strategie en de merkidentiteit met altijd de focus op medewerkersbinding. Die gegevens vormen bij mij de ingrediënten voor een ontwerp van een unieke kantoorinrichting.
Een van de vragen die ik zal stellen zijn: “Wat werkt er wel en niet in de huidige ruimte? En waar ontstaan er frustraties of juist energie? En hoe zijn de merkwaarden zichtbaar in de werkomgeving? Een werkplek moet niet alleen de juiste indruk achterlaten bij de medewerkers en de klanten, maar ook slim, schaalbaar en toekomstbestendig zijn.
Ik kijk als Interieurstrateeg dus met een totaalbril naar de onderneming en de ruimte waarin men werkt. Waar overlegt wordt, hoe men creëert en waar men kan ontspannen. Wanneer ik dat vertaal naar een kantoorinrichting dan maakt dat echt verschil in de productiveit en het werkgeluk van de medewerkers.
Zet je kantooromgeving in als verlengstuk van je merk
Veel bedrijven investeren wel in hun online uitstraling: de branding, een sterke website, mooie presentaties, maar zodra een klant of sollicitant binnenstapt klopt het interieur niet met wat de onderneming online uitstraalt. Ja, het kantoor is functioneel ingericht, maar het is niet onderscheidend en dat kan wel het verschil maken bij zowel een klant en zeker bij een sollicitant.
Maar stel je nu eens voor dat je waarden en de visie van het bedrijf vertaalt zijn in de inrichting. Dat de kantoorinrichting een herkenbare en een consistente merkervaring biedt. Dan ben je geen kopie van je concurrent maar juist onderscheidend in je uitstraling voor zowel de klanten en de sollicitanten.
Een goed ontworpen kantooromgeving straalt professionaliteit en visie uit. En in een maatschappij waarin authenticiteit en betrouwbaarheid steeds belangrijker worden is dat iets om rekening mee te houden.
Medewerkersbinding begint bij de werkbeleving
In de huidige arbeidsmarkt is het niet genoeg om alleen goede arbeidsvoorwaarden te bieden. De moderne talenten willen zich ergens mee kunnen verbinden. En dat proces start vanaf de online vacature en gaat verder zodra het talent bij jou binnenstapt. De eerste paar seconden zijn cruciaal omdat onbewust en bewust de sfeer wordt gevoeld. De interactie en de samenwerking tussen medewerkers, de rust en concentratie op de werkvloer. En wat dacht je van de trots waarmee men spreekt over zijn werkgever en het werk. Het gaat niet alleen over een goede on-boarding. Het is het totaalplaatje van employer branding wat ervoor zorgt dat er vanaf het eerste moment een goed gevoel is en de medewerker zich graag wil binden en jouw bedrijf en deel wil uitmaken van jouw team.
Denk dus na over slimme ruimtes voor overleg, over aparte focusplekken, die ook echt stil zijn. Of een fijne keukenruimte waar collega’s tijdens hun pauze kunnen ontspannen en verbinden. Al die elementen dragen bij aan het werkgeluk en de loyaliteit van je medewerkers.
Interieurstyling voor meer gebruikswaarde
Je kunt natuurlijk een nieuwe vergadertafel kopen en een extra bureau of ergens een akoestisch paneel plaatsen, maar wat is dan het resultaat? Een werkomgeving die niet klopt en die eerder onrustig maakt, dan een duidelijke visie uitstraalt. Zonde, toch? Het kan echt anders.
Als Interieurstrateeg, die graag in Gelderland actief is, denk ik in systemen. In workflows, looproutes, zichtlijnen en lichtgebruik. Het gevoel speelt daarbij ook een grote rol. Het gaat niet altijd om data. Het gaat erom hoe je medewerkers zich voelen als ze ergens werken. Wanneer je het werkgeluk als focuspunt inzet dan klopt het grotere plaatje ook. Dat straal je dan uit. De gebruikswaarde van de ruimte is niet alleen vergroot ook de productiveit is hoger en de sfeer is beter. Dat is toch juist wat je wilt als Werkgever?
Wat mensen meestal over het hoofd zien
Mijn winst zit in de details en ik vertrouw op mijn gevoel. Niet alles is namelijk keiharde data. En juist die details zorgen ervoor dat een werkruimte prettig aanvoelt. Dat medewerkers graag komen werken en klanten zich welkom voelen.
Wanneer jij je met je diensten of producten wil onderscheiden dan is het juist belangrijk dat je werkomgeving helpt om je merk tastbaar te maken. Wanneer je jouw kwaliteit doorvertaald naar ruimtelijke kwaliteit, overtuig je de klanten sneller van datgene wat je aanbiedt. En je positioneert je sterker richting sollicitanten. Maar er is vooral een sterkere verbinding voelbar onder het personeel doordat de omgeving klopt waarin ze werken. Kortom je kantoor is niet langer alleen een plek waar men werkt, maar wordt een krachtig communicatiemiddel voor je employer branding. Maak er dan ook handig gebruik van.
Wat kost interieurstyling en wat levert het je op?
Ondernemers zijn dol op ROI en dat snap ik maar al te goed. De investering van een restyling van je interieur verdient zich op meerdere niveaus terug. De kosten variëren van de omvang van het project, de wensen en de branding. Maar belangrijker is nog de vraag: wat kost het je als je het niet doet? Denk eens aan de resultaten van je laatste Medewerkersonderzoek. Hoe hoog was de medewerkerstevredenheid en de retentie? Hoe waren de evaluaties na de on-boarding? Heb je alle ruimte en m2 optimaal benut? Hoe is de klantwaardering na een locatiebezoek? En hoe efficiënt is jullie fysieke workflow eigenlijk?
Van inspiratie naar actie
Een ruimte die niet inspireert, frustreert (on-)bewust. Wil jij ontdekken hoe interieurstyling kan bijdragen aan medewerkersbinding, merkbeleving en bedrijfsgroei? En is jouw onderneming gevestigd in de provincie Gelderland? Dan is de eerste stap simpel. Bel + 31 (0)6 5183 5006 of mail naar werkgeluk@brandandstyle.nl voor een kennismakingsgesprek. Ik help je graag.
Vond je deze blog interessant om te lezen? Lees dan ook mijn blog over Hoe versterkt de kantoorinrichting de medewerkersbinding?, Employer branding interieur: de plek waar je merk voelbaar wordt of Trek talent aan met een inspirerende werkplek