Vaak denken we meteen aan een logo als er een merk genoemd wordt. Een mooi, strak ontwerp dat je in reclame-uitingen ziet en op de website terugvind. Maar een merk is veel meer dan alleen een logo en een paar huisstijlkleuren. Het is een beleving, een gevoel dat medewerkers en klanten willen ervaren als ze ermee in aanraking komen.
Een goed merk is bijna een persoonlijkheid, het vertelt een verhaal zonder woorden.
Een merk roept emoties op die blijven hangen. En dat is precies wat een goede kantoorinrichting ook doet. Het bestaat niet alleen uit meubels en kleuren, het gaat vooral om de sfeer, de beleving en hoe je je voelt. Iets wat je niet snel kan omschrijven, maar je weet dat het hele plaatje klopt.
Het is eigenlijk net zoals liefde, als het klopt, dan komt het echt bij je binnen. Misschien denk je nu: Hoezo heeft liefde te maken met een bedrijfslogo en een merk? Nou eigenlijk alles, want stel je voor dat je een ruimte inloopt die perfect ingericht is, de kleuren zijn in harmonie, het licht valt precies goed en zelfs de geur is ook nog eens uitnodigend. Je voelt je dan direct goed, ook al kun je dat niet gelijk omschrijven hoe dat komt. En dat gevoel is wat een merk ook kan doen: niet alleen mooi vormgegeven en goed om te zien, maar het komt binnen en blijft hangen.
Grote merken snappen dat het draait om de totale ervaring.
Ze zorgen ervoor dat alles tot in de detail klopt. De toon van communicatie, de sfeer op kantoor tot op de verpakkingen aan toe. Alles vertelt hetzelfde verhaal. Dat is een duidelijke boodschap waar geen speld tussen te krijgen is. Ze bouwen een wereld waarin hun klanten niet alleen kopen, maar zich herkennen en zich gezien voelen. Maar weet je, dat is niet alleen voor grote merken weggelegd, maar voor elk bedrijf, zolang je maar beseft hoe belangrijk de klantbeleving is. Wanneer die goed is, volgt de mond-op-mond reclame vanzelf.
Welk gevoel wil je oproepen bij je klanten en je medewerkers?
Het is een droom van veel ondernemers om een merk neer te zetten die mensen niet meer vergeten. En weet je: dat kan jij ook. Door verder te denken dan het oppervlak. Door je af te vragen: Wat wil je de mensen laten ervaren als ze jouw merk ‘binnenstappen’?
Het interieur moet kloppen, voor iedereen.
Dat vind ik juist zo bijzonder aan mijn vak. Ik moet een ruimte voelen en een uitgebreid gesprek hebben met de opdrachtgever en de mensen die er werken voordat ik een interieur advies kan uitbrengen. Het moet kloppen, niet alleen qua budget, maar vooral qua gevoel. De opdrachtgever laat het dan trots zien, de medewerkers krijgen er energie van en de klant voelt zich omarmd. Daar doe ik het voor.
Ga voor balans in je merk en je interieur.
Denk niet dat een logo voldoende is, voeg niet meer elementen toe dan nodig is, maar kies voor de juiste betekenisvolle details. Dan krijg je een merk dat uniek, krachtig en authentiek is en zoveel meer is dan een logo. Het is een wereld waarin medewerkers en klanten graag willen zijn. Een ruimte waarin ze zich herkennen, zich prettig en verbonden voelen. En net zoals een goed ingericht huis is dat dus meer dan vier muren: het is een plek die blijft hangen en waar je aan denkt, als je het nodig hebt.
Wil je jouw merk koppelen aan je interieur en weet je niet hoe? Maak dan een afspraak met Brand & Style. Ik help je graag.